Kunci kejayaan sebagai usahawan internet yang berjaya

Posting ni lebih kepada kesinambungan posting saudara zulfadli tentang usahawan internet vs usahawan konvensional

Menjadi usahawan adalah sesuatu perkara yang selalu diperkatakan orang tapi tak ramai yang menghayati dan dapat membuatnya secara betul-betul berkesan.

Satu quote bahasa inggeris (ada tertampal dipintu rumah saya) berbunyi "patience, persistence and perspiration make an unbeatable combination for success" atau dalam bahasa kita
kejayaan = sabar + usaha berterusan + bersungguh-sungguh dan jangan lupa satu lagi tawakal! bagi orang muslim.

Sebagai usahawan perkara yang perlu dititik beratkan ialah 'leverage' - sentiasa fikir untuk memudahkan kerja dan urusan sehari-hari.

Contoh:
  1. Buat website yang boleh dibaca oleh ramai orang daripada bercerita kepada seorang dan orang yang berlainan terutama bercerita perkara sama banyak kali. Rumuskan dan letakkan dalam website untuk tatapan seberapa ramai orang sekalipun.
  2. Hantar email kepada beratus orang dalam mailing list (bukan spam!) daripada hantar kepada seorang
  3. Jadikan sehabis banyak proses yang menuntut masa anda dikawal oleh sistem dan dijalankan secara automatik. Contoh terbaik ialah menggunakan autoresponder untuk menghantar email secara automatik, menerima bayaran credit card secara automatik dan meletakkan pemasaran berjalan 24 jam tanpa henti seperti menggunakan google adwords, classifieds, blog dan sebagainya.
  4. Mewujudkan affiliate program berupa ejen yang dibayar komisen setiap kali menghasilkan jualan bagi anda dari anda membuat kerja pemasaran berseorangan - meletihkan, menghabiskan banyak tenaga dan wang ringgit.
Mungkin banyak lagi yang boleh difikirkan. Sentiasa kreatif untuk menjadikan perniagaan semakin efektif dan efisen. Perniagaan sepatutnya memberi kebebasan yang lebih kepada usahawan bukan menjerat usahawan menjadi lebih sibuk dan sibuk dan akhirnya menjadi hamba kepada perniagaan sendiri. Saya cadangkan anda yang serius dalam perniagaan membaca dua buku ini.

  1. Cashflow Quadrant - by Robert T. Kiyosaki
  2. e-Myth Revisited - by Michael E. Gerber

Hantar iklan produk dan servis anda untuk dibaca oleh ramai orang di iklan101.com secara percuma dan tiada pendaftaran diperlukan. Website ini dijangka akan meletup satu hari nanti seperti website sebelum ini - hartanah.net. Semoga semua berjaya.

No comments: