Bisnes apa nak buat?

Semua orang tau buat bisnes boleh dapat duit banyak. Kena cara dalam berapa bulan je pendapatan dah melebihi dari gaji bulanan. Lepas tu boleh berhenti kerja. Kembangkan bisnes dan seterusnya mengubah kehidupan menjadi lebih baik dari sebelumnya.

Wah.. bestnya!! Tapi kenapa tak buat bisnes? Antara alasannya ialah tak de idea. Nak buat bisnes apa? Itu antara alasan popular selain tak ada modal, tak ada pengalaman, tak ada bakat, tak ada network dan lain-lain seribu satu alasan.

Pasal idea bisnes ni yang paling menarik. Kebanyakan orang ligat berfikir nak mulakan bisnes apa. Dan ramai juga orang berfikir tetapi tersangkut dan niat nak buat bisnes terbengkalai separuh jalan.

Memang susah nak fikir nak buat bisnes apa? Bisnes apa yang sesuai, tak terlalu sukar dan paling penting menguntungkan.

Apa yang saya boleh sarankan ialah mulakan dengan minat anda. Apa yang anda tahu buat dan apa yang anda minat buat? Memasak? Menjahit? Mengarang? Menukang? Apa-apa saja. Mulakan dari situ untuk memikirkan bisnes anda.

Jika anda minat mengarang, apa kata anda mengambil upah membuat artikel untuk majalah tempatan atau menjadi pengajar tentang cara-cara mengarang efektif, menulis buku tentang topik yang anda minat untuk dijual, menjadi pengarang bersama (co-author) untuk buku dan teruskan dengan senarai untuk lain-lain kemungkinan.

Jangan jadikan tak ada idea satu alasan!

No comments: