Perniagaan francais - adakah satu pilihan?

Mungkin anda pernah dengar tentang perniagaan francais. Adakah ia pilihan buat anda?

Antara kelebihan perniagaan francais ialah anda akan disediakan dengan manual lengkap langkah demi langkah untuk memulakan sebuah perniagaan yang telah terbukti berkesan.

Anda juga akan disokong kuat oleh franchisor dengan memberi latihan berterusan, kajian dan pengeluaran produk baru, pengiklanan dan pemantauan.

Kekurangannya ialah anda memerlukan modal yang sangat besar. Yang paling kecil pun mungkin dalam RM200,000 untuk memulakan satu perniagaan francais.

Adakah anda mampu untuk membiayai perniagaan yang bernilai RM200,000? Itu belum termasuk kos terselindung yang lain.

Berapa lamakah anda boleh sekurang-kurangnya mendapatkan kembali modal tersebut sebelum membuat keuntungan.

Walaubagaimanapun sekarang ini PUNB sedang giat mempromosikan perniagaan francais dengan memberi modal dan bimbingan tetapi tidak tahu sejauh manakah kejayaannya setakat ini.

MLM dikatakan satu perniagaan francais berskala kecil dengan modal yang rendah tetapi mempunyai segala kelebihan perniagaan francais yang lain. Yang paling sukar bagi menjalankan MLM ialah untuk mendapatkan downline dan memastikan downline sentiasa aktif dan menduplikasi.

Dengan adanya sistem internet untuk membantu mencari downline dan membuat maintenance, kerja-kerja tersebut menjadi jauh lebih mudah. Jadi mungkinkah anda akan memberi peluang kedua (atau ke berapa tak tau la) kepada MLM untuk menyelesaikan masalah kewangan anda?

4 comments:

Anonymous said...

aik mcm tak update jer blog ni...jgn patah smgt untuk terus memajukan blog anda..anda berkemampuan..insyallah..banyakkan membaca yek

Akin said...

betui ka hartanah boleh buat duit dalam ekonomi sekarang /

Anonymous said...

Tambahkan lagi maklumat dalam blog anda.ok..

Anonymous said...

tak semestinya,,tengok modal lee..