Tips memilih affiliate program untuk disertai

Berbalik kepada affiliate program. Affiliate yang macam mana yang perlu anda sertai dan yang mana anda tak perlu sertai dan kenapa.

Berikut ialah antara tips untuk memilih program affiliate yang bagus
  1. Menawarkan produk/servis yang berkualiti dan unik
  2. Mempunyai khidmat pelanggan dan layanan affiliate yang baik. Soalan yang anda ajukan hendaklah dijawab. Jika tidak, ia menunjukkan sikap affiliate manager tersebut.
  3. Menawarkan ganjaran yang setimpal (biasanya dalam 30-50% dari harga barang). Jangan bazirkan masa anda mempromosikan produk dengan pulangan kecil. Bukannya mudah untuk anda mendapatkan traffic. Pastikan ia setimpal dengan kos pengiklanan anda (masa anda juga adalah kos!)
  4. Terbukti mempunyai "conversion rate" yang tinggi. Daripada jumlah referral yang dilakukan, berapakah jualan dapat dibuat. Berhenti promosi jika "conversion rate" kurang daripada 1% (bergantung juga kepada nisbah keuntungan yang anda perolehi).
Sentiasa praktikkan 80/20 rule. 80% daripada pendapatan affiliate anda dijana oleh 20% jualan affiliate untuk program yang mana. Tumpukan usaha anda kepada yang 20% tersebut.

Mengikut statistik, hanya 5% daripada semua affiliate yang berdaftar yang melakukan jualan. Selebihnya hanya mendaftar, cuba mengiklan tetapi pada akhirnya tidak mendapat apa-apa hasil. Adakah anda tergolong dalam 5% atau 95%?

"If you don't like your result, change your approach!"

Klik sini untuk tips pemasaran di internet

No comments: