Jadi ejen atau wakil penjual

Cara termudah buat duit sampingan ialah jadi ejen atau wakil penjual. Kenapa? Kerana anda tidak perlu mengeluarkan modal yang besar untuk menjadi ejen. Apa yang perlu anda lakukan ialah dengan mendaftar dan kadang-kala mengikuti beberapa kursus yang diberikan.

Antara ejen yang anda boleh pertimbangkan ialah

  • Ejen insurans
  • Ejen unit trust
  • Ejen hartanah
Di atas merupakan jenis ejen yang popular dan bertahan lama. Terbukti berkesan dan mendatangkan hasil yang lumayan jika dikerjakan bersungguh-sungguh. Menjadi ejen tidak seperti melakukan MLM di mana anda memerlukan kumpulan yang besar untuk dijaga, pergi kursus motivasi setiap minggu dan sebagainya.

Komisen bagi setiap jenis ejen di atas berbeza-beza. Contohnya ejen insurans/takaful mendapat 30% komisen daripada bayaran bulanan peserta insurans (atau premium atau sumbangan) . Komisen semakin sedikit dan akhirnya tidak dapat langsung setelah 5 atau 6 tahun.

Manakala komisen ejen unit trust pula dalam 2% daripada simpanan peserta. Sekali dapat sahaja. Tetapi biasanya peserta simpan dalam amaun yang besar yang dikeluarkan daripada KWSP/EPF. Dan ejen biasanya boleh mendapat komisen berkali-kali daripada orang yang sama kerana pengeluaran sekaligus dari KWSP tidak dibenarkan.

Komisen untuk ejen hartanah pula ialah dalam 2% - 4% daripada nilai hartanah. Komisen akan diperolehi sebaik sahaja pembeli menandatangani perjanjian untuk membeli hartanah. Komisen diperolehi sekali saja untuk setiap transaksi.

Jadi, cuba pertimbangkan adakah anda sesuai untuk menjadi salah satu dari ejen di atas? Dan berbaloikah pulangannya jika anda mengusahakannya?

Untuk maklumat lanjut sila ke tips dan teknik pengurusan wang dan pendapatan tambahan

1 comment:

Sunthara said...

Salah satu buku saya Buat Duit Sebagai Agen Insurans/Takaful memperincikan dengan jelas cara buat duit. Jika sukar beli di kedai buku seperti MPH atau Popular pesan terus dari saya dengan kadar diskaun 15% dan kos penghantaran percuma.

Sunthara Segar H/P: 0178719444
www.suntharasegar.com
Kolumnis Ruangan Mengurus Kewangan Mingguan Wanita
Penulis dan Penyunting kompilasi artikel MW - Buku Bijak Urus Wang Kunci Bebas Hutang
Penulis Buku PTS Siri Pengurusan Kekayaan:
1) Kerjaya Perancangan Kewangan Peribadi
2) Rahsia Melabur Dalam Unit Amanah
3) Rahsia Mengurus Insurans Hayat
4) Buat Duit Sebagai Agen Insurans/Takaful
=============