Affiliate program di internet

Pernahkah anda mendengar affiliate program di internet? Apa itu affiliate program? Boleh ke buat duit dengan affiliate program? Susah ke senang? Kena ada website ke tak perlu? Berapa tahun boleh jadi kaya?

affiliate program lebih mudah daripada menjadi ejen atau wakil penjual. Ia lebih berkonsepkan menjadi referer/introducer kepada sesuatu produk atau servis. Affiliate tidak melakukan proses 'close the deal', ia cuma menghantar pelawat ke laman web penyedia servis/produk.

Setiap kali orang yang dirujuk mendaftar/membeli dari penyedia servis/produk, affiliate akan mendapat komisen yang telah ditetapkan.

Jadi ia lebih kepada pemasaran bukan kepada penjualan seperti ejen.

Anda boleh menjadi affiliate dengan percuma di laman web yang menyediakan affiliate program. Di malaysia ada beberapa contoh affiliate program yang disediakan untuk menjual web hosting, buku dan sebagainya. Antara contoh affiliate program di malaysia


Affiliate tidaklah semudah yang disangka terutama di Malaysia kerana amalan membeli online agak belum berleluasa di sini. Tapi anda boleh juga mendaftar affiliate program yang ditawarkan diluar negara dan cek komisen anda akan dihantar ke rumah.

Antara affiliate program yang terkenal ialah clickbank.com tetapi rakyat Malaysia tidak dapat mendaftar menjadi affiliate di clickbank kerana malaysia telah disenaraihitam oleh pihak clickbank. Walaubagaimanapun terdapat satu buku berjudul chapter-m untuk membolehkan orang Malaysia mendaftar clickbank dan mengeluarkan pendapatan dari paypal.

Selepas ini kita akan bincang tentang cara mempromosi affiliate program ni. Kalau senang sangat kenapa tak ramai yang berjaya dengan affiliate program ni. Betul tak?

Saya akan menyentuh lebih lagi tentang affiliate dalam penulisan akan datang.

No comments: